Δημοτικές Ενότητες

Δεσκάτη

Η Δεσκάτη είναι χτισμένη στη Ν. πλευρά των Καμβουνίων σε υψ. 860 μ. και καλύπτει έκταση 126 τ. χλμ. Απέχει από τα Γρεβενά 60 χλμ. και βρίσκεται εκεί που συναντώνται οι Νομοί Κοζάνης, Γρεβενών, Τρικάλων και Λάρισας. Yπαγόταν περιοδικά κατά το παρελθόν και στους τέσσερις νομούς. Αποτελεί τη δεύτερη πόλη του Νομού Γρεβενών σε πληθυσμό, καταλαμβάνοντας τη ΝΑ γωνία του.
 Η Δεσκάτη είναι χτισμένη στη Ν. πλευρά των Καμβουνίων σε υψ. 860 μ. και καλύπτει έκταση 126 τ. χλμ. Απέχει από τα Γρεβενά 60 χλμ. και βρίσκεται εκεί που συναντώνται οι Νομοί Κοζάνης, Γρεβενών, Τρικάλων και Λάρισας. Yπαγόταν περιοδικά κατά το παρελθόν και στους τέσσερις νομούς. Αποτελεί τη δεύτερη πόλη του Νομού Γρεβενών σε πληθυσμό, καταλαμβάνοντας τη ΝΑ. γωνία του.
Στο νομό Γρεβενών υπήχθη το έτος 1964 (Ν.Δ 4398) αφού αποσπάστηκε από το νομό Λαρίσης, για να συμπληρωθούν οι προϋποθέσεις σύστασης του νέου τότε νομού. Ο πληθυσμός της Δεσκάτης αποτελείται από 4.647 κατοίκους, μαζί με των γειτονικών κοινοτήτων είναι 5.642 κάτοικοι, των οποίων ο αριθμός κατά τους καλοκαιρινούς μήνες ξεπερνά τους 6.500. Οι κάτοικοί της ασχολούνται με τη γεωργία και την κτηνοτροφία.
Στο κέντρο της πόλης η εκκλησία των πολιούχων Κων/νου και ελένης αποτελεί σημείο αναφοράς και καμάρι Δεσκατιωτών. Η όμορφη πεζοδρομημένη κεντρική πλατεία με τα παραδοσιακά και σύγχρονα εστιατόρια, τις ταβέρνες, τα καφενεία και καφέ, καθώς και τα διάσπαρτα ταβερνάκια στον κεντρικό δρόμο και τον πεζόδρομο και τις συνοικίες καλύπτουν τις ανάγκες για διασκέδαση όλων των ηλικιών.
Ιστορία της Δεσκάτης
Η Δεσκάτη σήμερα
  Από τόπος εξορίας κατά τη διάρκεια της δικτατορίας και περιοχή παλιότερα, που προμήθευε με φθηνά εργατικά χέρια τον κάμπο της Βέροιας, η Δεσκάτη αποτελεί σήμερα ένα χώρο παραγωγικό με εργατικούς και φιλόξενους κατοίκους. Η επιστροφή των πρώτων μεταναστών άλλαξε την όψη της ριζικά. Εδώ ο επισκέπτης δυστυχώς δεν θα δει όμορφα, διατηρητέα και γραφικά κτίρια, γιατί αυτά δεν υπάρχουν πια. Θα συναντήσει όμως μια ζωντανή κωμόπολη, με εναλλαγή έντασης και δράσης, που φροντίζει και κρατά ζωντανά πολλά από τα "καλά" ενός χωριού, μέσα σ' αυτά και τη διαλεκτό της. Αποτελεί ένα αυτόνομο, κοινωνικό, διοικητικό, εμπορικό και πολιτιστικό κέντρο. Κύρια ασχολία των κατοίκων ήταν και είναι η γεωργία (καπνός) και η κτηνοτροφία (μονάδες βοοειδών και αιγοπροβάτων). Ένα άλλο προσοδοφόρο επάγγελμα της περιοχής είναι η βιοτεχνία ειδών για το στρατό και την εκκλησία, ενώ υπάρχει και Συνεταιρισμός σιδήρου και μετάλλου.
Στη Δεσκάτη τηρείται το τοπικό έθιμο του "Ξεπροβοδίσματος της Πασχαλιάς" την Παρασκευή της Ζωοδόχου Πηγής μετά το Πάσχα, με το μοναδικό στην Ελλάδα τρίπατο χορό και την περίφημη "Αvδρουμάνα", ενώ στις 21/5 πανηγυρίζει ο ναός των πολιούχων Αγ. Κων/νου και Ελένης, με τη διοργάνωση διαφόρων εκδηλώσεων. Παράδοση αποτελεί και η "βόλτα" στον κεντρικό δρόμο, που υπήρξε κάποτέ το κύριο χαρακτηριστικό της πόλης, σε οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες. Επίσης 1-5/6 πραγματοποιείται η ετήσια εμποροπανήγυρη. Πολιτιστικές εκδηλώσεις (θέατρο, μουσική, χορός) γίνονται κυρίως κατά τους θερινούς μήνες.
Λειτουργούν Σχολή Βυζαντινής Μουσικής, Δημοτικό Ωδείο, Τμήμα Παραδοσιακών χορών, Πολυμελής Ορχήστρα και Χορωδία γηγενούς μουσικής παράδοσης. Συχνά οργανώνονται ημερίδες με ιατρικά και λαογραφικά θέματα. Ο Πολιτιστικός Φορέας Δεσκάτης εκδίδει εφημερίδα και τυπώνει βιβλία. Έντονη είναι και η παρουσία του Γυμναστικού Συλλόγου στο στίβο και το βόλεϋ, όπως και της ποδοσφαιρικής ομάδας στην κατηγορία της. Αξίζει κανείς να δοκιμάσει στη Δεσκάτη σπιτικές πίτες, κεμπάπ και γαρδούμπα σε μία πληθώρα ταβερνών και εστιατορίων, να ακούσει παραδοσιακούς ήχους από ντόπιους οργανοπαίχτες με μεράκι ή να διασκεδάσει σε πολλά μπαρ.

Παρασκευή

Παρασκευή
Η Κοινότητα Παρασκευής βρίσκεται στα 780 μ. υψόμετρο. Η σημερινή θέση του χωριού αποτελεί φυσική εξέλιξη του οικισμού Καστρί, του 5ου αιώνα π.Χ. και του βυζαντινού οικισμού (πριν το 1393) στη θέση Βαένι ή Παλαοχώρι όπου σώζονται ερείπια.
Το Δημοτικό Διαμέρισμα Παρασκευής βρίσκεται στα 780 μ. υψόμετρο. Η σημερινή θέση του χωριού αποτελεί φυσική εξέλιξη του οικισμού Καστρί, του 5ου αιώνα π.χ. και του βυζαντινού οικισμού (πριν το 1393) στη θέση Βαένι ή Παλαιοχώρι όπου σώζονται ερείπια.Η μεταφορά του χωριού στη σημερινή θέση έγινε μεταξύ 1800-1811 και στις 12-10-1811 εγκαινιάσθηκε ο ναός του Αγίου Ιωάννη Χρυσοστόμου. Απελευθερώθηκε από τους Τούρκους στις 7-10-1912. Το 1ο Δημοτικό Σχολείο λειτουργησε το 1911-12 εκεί που σήμερα βρίσκεται το κοινοτικό κατάστημα με δάσκαλο τον παπά Γεώργιο Ανδρώνη και με 10 μαθητές από τους οποίους δύο κορίτσια. Από εδώ κατάγεται και η οικογένεια Βελλή, που αργότερα μετονομάστηκε σε Βελλίδη και ίδρυσε τον πρώτο δημοσιογραφικό οργανισμό της Β. Ελλάδας (Εφημερίδα Μακεδονία και Θεσσαλονίκη). Από το 1968 το χωριό επέκτησε σύγχρονο δίκτυο υδροδότησης.
Αξίοθέατα - Διαδρομές
  • Περπατήστε μέχρι την Αγία Παρασκευή-Βαένι. Εκεί, νότια της εκκλησίας θα βρείτε το γνωστό "Βαένι". Αριστερά- απέναντι θα δείτε το χωράφι το χωράφι που βρίσκεται το μάρμαρο με τη "Πατσιλιά" (πατημασιά) του Χριστού. Μην ξεχάσετε να εντοπίσετε τον "Τσιτσίλιαντρο", όπως έμεινε μετά τον σεισμό του 1995, όπου έχασε το καπέλο του. Βρίσκεται στη νότια είσοδο για το Καστρί. Περπατήστε στο φαράγγι της σκάλας Τσιοτίνα και η φύση θα σας ανταμείψει!
  • Ανακαλύψτε του "Χαντζάρα" το μάρμαρο. Στη μέση του μαρμάρου θα βρείτε τη σπηλιά.
  • Αξίζει να επισκεφθείτε τις δύο εκκλησίες του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου μέσα στο χωριό και να παραβρεθείτε στο πανηγύρι του χωριού στις 13 Νοεμβρίου.

Παναγιά

Η Κοινότητα Παναγιάς (το παλιό Τουρνίκι, το αρχαίο Ομόλιον, το βυζαντινό Μολισκό), ένα πολύ όμορφο μικρό χωριό, χτισμένο δίπλα στον Αλιάκμονα, σε υψόμετρο 420 μ., 20 χλμ. ΒΔ της Δεσκάτης.
Η Παναγιά το παλιό Τουρνίκι, το αρχαίο Ομόλιον, το βυζαντινό Μολισκό), ένα πολύ όμορφο μικρό χωριό, χτισμένο δίπλα στον Αλιάκμονα, σε υψόμετρο 420 μ., 20 χλμ. ΒΔ της Δεσκάτης. Τα ομοιόμορφα μικρά σπιτάκια που χτίστηκαν στη θέση αυτών που καταστράφηκαν από το σεισμό του '95, δίνουν την αίσθηση ενός ολοκαίνουριου χωριού.Οι λιγοστοί κάτοικοι της Παναγίας 70 το χειμώνα, 120 το καλοκαίρι ασχολούνται κυρίως με τη γεωργία και την κτηνοτροφία. Σύμφωνα με διηγήσεις τους η κοινότητα δεν μετακινήθηκε ποτέ και επί Τουρκοκρατίας διετέλεσε κεφαλοχώρι.
ΠαναγιάΗ ζωή στην περιοχή ήταν πάντα συνυφασμένη με τα σημαντικά μοναστήρια του Οσίου Νικάνορα Ζάβορδας και της Παναγιάς Τουρνικίου. Μια περιοχή που θεωρείται ο ιερός χώρος του νομού Γρεβενών και στην οποία η αρχαιολογική σκαπάνη ίσως αναδείξει ένα λαμπρό παρελθόν, όπως αναφέρει και ο Απόστολος Καβούκας, ένας Τουρνικιώτης ερευνητής.
Το 1530, σε μια πολύ δύσκολη για τον τόπο περίοδο σκλαβιάς, ήρθε στην περιοχή ο Όσιος Νικάνορας, εμψύχωσε τους κατοίκους και έχτισε το μοναστήρι στην περιοχή Ζάβορδας.Παναγιά Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό μνημείο, που βρίσκεται 11 χλμ. Α της Παναγίας. Το 1959 ανακαλύφθηκε στο μοναστήρι χειρόγραφος κώδικας με ολόκληρο το Λεξικό του Πατριάρχη Φώτιου (820-891), που περιέχει αποσπάσματα χαμένων έργων αρχαίων κλασικών. Ο δρόμος μέχρι εκεί είναι σε πολύ καλή κατάσταση και αυτό που ελκύει ακόμα περισσότερο τον επισκέπτη είναι το σπάνιας ομορφιάς τοπίο που διαμορφώνεται στη περιοχή του μοναστηριού, αφού ακριβώς δίπλα περνά ο ποταμός Αλιάκμονας. Η I.Μ. Εισοδίων της Θεοτόκου (της Παναγίας), βρίσκεται 2 χλμ. ανατολικά της κοινότητας και πιθανότατα πρόκειται για παλιότερο μνημείο από αυτό της Ζάβορδας, με αξιόλογες τοιχογραφίες.
Αξίζει να δοθεί ιδιαίτερη αναφορά στο ΑΡΧΑΙΟ "ΟΜΟΛΙΟΝ", ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ "ΜΟΛΙΣΚΟ". Από το 1993 κάθε χρόνο το 10 Σαββατοκύριακο του Αυγούστου γίνεται το αντάμωμα των Τουρνικιωτών και το χωριό σφύζει από ζωή και πολιτιστικά δρώμενα, σε συνδυασμό με το παμηγύρι του μοναστηριού της Ζάβορδας που προσελκύει πολυάριθμους προσκυνητές από όλη τη γύρω περιοχή. Το μουσείο του πολιτιστικού συλλόγου Τουρνικιωτών παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και είναι άξιο επίσκεψης. Στην άκρη του χωριού η εκκλησία του Αγίου Δημητρίου του 15ου αιώνα θα τραβήξει την προσοχή σας (ο Δεσκατιώτης Θεοχάρης έκτισε και φιλοτέχνησε τον ναό). Το τέμπλο της παλιάς εκκλησίας (19ου αιώνα) μεταφέρθηκε στον κοιμητηριακό ναό της Αγίας Παρασκευής. Έξω από το χωριό Παναγιά (στη θέση Παλιοτουρνικό) βρίσκεται η μικρή μονόχωρη εκκλησία του Αγίου Αθανασίου του 1532, από τις πιο αξιόλογες του 16ου αιώνα στη Δυτική Μακεδονία.

Παλιουριά

Η Κοινότητα Παλιουριάς βρίσκεται στους πρόποδες της δυτικής καταλήξεως των Καμβουνίων ορέων, τα οποία οι κάτοικοι αποκαλούν Βουνάσια ή Μπουνάσσια, δίπλα από τον ποταμό Αλιάκμoνα. Η κοινότητα έχει πληθυσμό (μόνιμο) 500 περίπου κατοίκους, υψόμετρο 513 μ. και απέχει από τα Γρεβενά 50 χλμ. και από την Δεσκάτη 15 χλμ.
Στο νοτιότερο κομμάτι του νομού Γρεβενών το οποίο περικλείεται ανατολικά απο το βουνό Μπουνάσσα, δυτικά απο το Μακροβούνι, νότια απο τα Χάσια όρη και βόρεια απο τις κοίτες του ποταμού Αλιάκμονα βρίσκεται η περιοχή της Φιλουριάς. Στην περιοχή αυτή συναντάμε 7 χωριά, την Κατάκαλη, το Τριφύλλι, την Τρικοκκιά, την Άνοιξη, το Καρπερό, την Δήμητρα και τέλος την Παλιουριά.
 Η κοινότητα Παλιουριάς βρίσκεται στους πρόποδες της δυτικής καταλήξεως των Καμβουνίων ορέων (υψόμετρο 513 μ.), τα οποία οι κάτοικοι αποκαλούν Βουνάσια ή Μπουνάσσια, δίπλα από τον ποταμό Αλιάκμονα. Απέχει από τα Γρεβενά 50 χλμ. και από την Δεσκάτη 15 χλμ.
Απελευθερώθηκε τη 10 Οκτωβρίου 1912 από τους Τούρκους. Από το 1918-28 ανήκε στην κοινότητα Ζμιάτσι, που είναι λατινική λέξη και σημαίνει "θεραπεία", η κατ' άλλους, από τη λέξη ζημιά. Το 1928 μετονομάζεται σε Παλιουριά, από το θαμνώδες φυτό "Παλιούρι" που αφθονεί στη περιοχή. Το 1963 το χωριό αποσπάται από την Κοινότητα Καρπερού και γίνεται ανεξάρτητη Κοινότητα, μέχρι το 1998, οπότε προσαρτάται στο Δήμο Δεσκάτης. Η παράδοση αναφέρει ότι προ της συμπτύξεως των συνοικισμών (Εκκλησία-Χωριό) όπως Μεσοχώρι (Άγιος Νικόλαος) - Άγιος Κωνσταντίνος - Άγιος Αθανάσιος - Αγία Παρασκευή - Κοίμηση της Θεοτόκου (Παναγιά) - Αγία Τριάδα κ.ά., αποτελείτο από εννιά οικισμούς (εννιά ζμιάτσια) μέχρι που οι Τούρκοι κάψανε όλους τους οικισμούς με αποτέλεσμα, οι οικισμοί να ξαναχτιστούν στη σημερινή τοποθεσία του χωριού Παλιουριά. Εως το 1927 το χωριό κατοικούνταν από ντόπιους, ενώ μετά ήρθαν πρόσφυγες από τη Μ. Ασία και τον Πόντο. Κατά την απογραφή του 1971 οι κάτοικοι υπολογίστηκαν σε 451. Δέκα χρόνια μετά (1981) οι κάτοικοι ήταν 415 και το 1991 περίπου 400. Σήμερα η κοινότητα έχει πληθυσμό (μόνιμο) 500 περίπου κατοίκους. Οι κάτοικοι του χωριού είναι αγρότες και ασχολούνται κυρίως με την με την καλλιέργεια της γης και ειδικότερα με την παραγωγή σιταριού, καλαμποκιού, τριφυλλιού και καπνού. Επίσης αρκετοί ασχολούνται με την κτηνοτροφία (αγελάδες, πρόβατα, κατσίκια) και έχουν δημιουργήσειΠαλιουριά σύγχρονες μονάδες, όπως και με το εμπόριο. Υπολογίζεται ότι στην περιοχή υπάρχουν περί τα 5500 αιγοπρόβατα και 1000 αγελάδες. Η κατασκευή υδροηλεκτρικού φράγματος στην κοντινή περιοχή του Ιλαρίωνα από την ΔΕΗ πρόκειται να αλλάξει ριζικά το οικοσύστημα και το ανάγλυφο της περιοχής. Η λίμνη που θα δημιουργηθεί θα συμβάλλει στην ανάπτυξη της περιοχής με την ενασχόληση των κατοίκων με δραστηριότητες συναφείς με την λίμνη. Εδώ είναι ο κάμπος του Δήμου Δεσκάτης και ο Αλιάκμονας μόλις 2 χλμ. βόρεια του χωριού. Εδώ θα βρείτε τους καλύτερους κολυμβητές, αλλά και τους πιο ικανούς ερασιτέχνες ψαράδες. Απολαύστε ψάρια από τον Αλιάκμονα αλλά και ποντιακές γεύσεις στα ταβερνάκια του χωριού. Η γέφυρα Παλιουριάς-Παναγιάς (μεγάλη, μεταλλική, στρατιωτική) η οποία αντικατέστησε το εναέριο βαγόνι (καρούλι) του Αλιάκμονα αξίζει την προσοχή σας. Από την κορυφή της Βουνάσας (1528 μ.) η θέα είναι απολαυστική. Εκεί βρίσκεται και το μοναστήρι της Ευαγγελίστριας, ένα σπουδαίο μνημείο που χρονολογείται ανάμεσα στο 13ο -15ο αιώνα. Διατηρείται σε καλή κατάσταση, διαθέτει μικρή βιβλιοθήκη και διασώζει ένα θαυμάσιο ξυλόγλυπτο τέμπλο και αγιογραφίες του 16ου και 17ου αιώνα. Όμορφες και παλιές εκκλησίες υπάρχουν γύρω από την Παλιουριά. Η Αγ. Τριάδα 500 μ. ΒΑ, ο Αγ. Γεώργιος 1 χλμ. ΝΑ, η Αγ. Παρασκευή στην ίδια θέση και η Αγ. Κυριακή 1.5 χλμ. Δ, διασώζουν τοιχογραφίες και εικόνες. Μάλιστα η εκκλησία της Ζωοδόχου Πηγής μέσα στην κοινότητα έχει χαρακτηρισθεί αρχαιολογικό μνημείο. Η Παλιουριά θα μπορούσε να αποτελέσει κέντρο τουρισμού για το Ν. Γρεβενών, τόσο για τα αξιοθέατα που μπορεί να προσφέρει στον επισκέπτη (εξορμήσεις στο βουνό, περιπάτους δίπλα στο ποτάμι, επίσκεψη στα μοναστήρια της περιοχής) αλλά και για την διασκέδαση και την ψυχαγωγία. Η καφετέρια, το μπαρ και τα μικρά καφενεία και ψησταριές μπορούν και στον πιο απαιτητικό επισκέπτη ότι καλύτερο ζητήσει σε ένα μικρό παραδοσιακό χωριό. Αξιοθέατα - Ιστορικά Μνημεία
  • Μονή Ευαγγελιστρίας με το θαυμάσιο ξυλόγλυπτο τέμπλο.
  • Μονή Κοιμήσεως της Θεοτόκου με τις άριστες τοιχογραφίες.
  • Άγιος Γεώργιος.
  • Περιοχή Λίμνης σε υψόμετρο 1200 μ. με το κρύο νερό.
  • Ο Γάβρος με το χωνευτικό κρύο νερό και τα ψηλά πλατάνια. Ο "Γάβρος" χτισμένος από τον κ. Δήμζα ήταν παλιότερα ένα απλό πέτρινο ντουβάρι. Ασβεστόχτιστο, με μια ξύλινη κουπάνα απ' όπου έπιναν τα ζώα νερό. Το νερό κατέβαινε από το βουνό με ορμή και έβγαινε δίπλα στο δρόμο (εκεί ήταν η βρύση) από Ελασσόνα - Παλιουριά - Ελάτη - Κοζάνη. Σήμερα ο Γάβρος είναι χτισμένος με τσιμέντο και είναι μέρος για εκδρομές και πικ-νικ, καθώς εκεί υπάρχει ένα κιόσκι, ενώ τα δένδρα και το γύρω πράσινο του προσδίδουν μια χαρούμενη νότα. Το νερό αυτής της βρύσης θεωρείται ως και σήμερα απόλυτα καθαρό, ενώ παλιότερα οι χωριανοί πίστευαν ότι ήταν χωνευτικό και το φύλαγαν στα σπίτια τους σε ειδικά δοχεία για τους αρρώστους και αυτούς που υπέφεραν από στομαχικές διαταραχές.
  • Η γέφυρα Παλιουριάς - Παναγιάς.
  • Ο Χάντακας με τις απόκρημνες βαθιές χαράδρες.
  • Η Σκάλα με τον παλιό μύλο της Μπουνάσας και τους καταρράκτες.
  • Oι βρύσες της περιοχής Το χωριό συνδέθηκε με το δίκτυο ύδρευσης του νομού το 1967, ενώ μέχρι τότε ο κόσμος προμηθευόταν το νερό από τις βρύσες που βρίσκονταν εκεί κοντά. Δυο ήταν οι γνωστές βρύσες, η Παναγιά και το Λιβάδι.
    • Η βρύση της "Παναγιάς" (1935): Πήρε το όνομά της από τον κοντινό ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, την οποία οι κάτοικοι αποκαλούσαν χάριν συντομίας "Παναγιά" και βρίσκεται στα βόρεια του χωριού αρκετά κοντά στα σπίτια. Μέχρι το 1935 στην περιοχή αυτή βρισκόταν δυο ξεχωριστές βρύσες και μόνο τότε συνδέθηκαν σε μια, η οποία χρησίμευε και ως πλυσταριό, αλλά και για πόσιμο νερό. Από εδώ προμηθεύονταν νερό και από εδώ έπλεναν τα ρούχα τους οι μισοί χωριανοί που ήταν κυρίως πόντιοι. Σε ένα τσιμεντένιο πλέον υπόστεγο, οι γυναίκες έβραζαν το νερό μέσα σε μεγάλα καζάνια με ξύλα που κουβαλούσαν από το βουνό και τα έπλεναν σε τεράστιες ξύλινες κοπάνες, ενώ στη συνέχεια τα ξέπλεναν στα δυο πλαϊνά χωρίσματα της βρύσης. τις βελέντζες και τα άλλα υφαντά σε ειδική τοποθεσία στο ποτάμι. Καθώς η βρύση αποτελούσε τόπο συνάντησης των κατοίκων , δεν έλειπαν τα μαλώματα και οι τσακωμοί για την σειρά στο πλύσιμο και στο ξέβγαλμα.
    • Το "Λιβάδι" (1953): Πήρε την ονομασία του από τον χώρο στον οποίο κτίστηκε, ένα οικόπεδο τμήμα εύφορης γης που χρησίμευε για βοσκοτόπι. Από εδώ έπαιρνε νερό ο ντόπιος μαχαλάς και εδώ έπλενε τα ρούχα του. Γύρω από τη βρύση έχει πλεχτεί μια παράδοση. Τα κορίτσια αλλά και οι γυναίκες μάζευαν μάϊ (φυτό σαν πόα με κίτρινα ανθάκια) και τον έβαζαν σ΄ έναν κλείδωνα (χωμάτινη κανάτα) μαζί με αμύγδαλα, κορόμηλα και η κάθε μια πρόσθετε ένα δικό της κόσμημα (βραχιόλι ή δαχτυλίδι). Έπειτα χύνανε μέσα νερό από το Λιβάδι και από την Παναγιά και το αφήνανε μερικές ώρες. Λέγεται ότι όποιας το κόσμημα πρασίνιζε, ήταν "καταδικασμένη" είτε να αρρωστήσει ή να παντρευτεί μέσα σε ένα χρόνο! Εκτός όμως από αυτές τις βρύσες υπήρχαν και άλλες σε πιο απόμακρα μέρη που χρησίμευαν ως ποτίστρες για τα ζώα. Υπήρχαν και βρύσες πάνω μονοπάτια για την ξεκούραση τόσο των διαβατών όσο και των αλόγων και των γαϊδουριών. Τέτοιες ήταν ο Βυρός, ο Γαύρος, η Λίμνη, ο 'Αγιος Αθανάσιος και ο Άγιος Γεώργιος. Εξέχουσα θέση κατείχε η βρύση Μπιτένια.
Παλιουριά Γρεβενών (Ζημνιάτσι) – Ιστορία – Τοπωνύμια
 
 

Δασοχώρι

 Η Κοινότητα Δασοχωρίου απέχει απο την πόλη της Δεσκάτης 5 km και βρίσκεται ΝΑ της. Απογράφηκε το 15ο αιώνα με το όνομα Πιτσιούγκια. Το χωριό δε μετακινήθηκε ποτέ από την τωρινή του θέση και κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας ήταν κεφαλοχώρι.
Η Κοινότητα Δασοχωρίου, το 1927, αναγνωρίστηκε ως Κοινότητα Πιτσουγγίων (Φ.Ε.Κ. 18Α/1-2-1927). Το 1943 η Κοινότητα ταυτόχρονα φεύγει απο την διοίκηση της επαρχίας Ελασσόνος του νομού Λαρίσης και υπάγεται στην διοίκηση της επαρχίας Γρεβενών του νομού Κοζάνης (Φ.Ε.Κ. 10Α/21-1-1943). Το 1964, με την σύσταση του νομού Γρεβενών, η Κοινότητα φεύγει απο την διοίκηση του νομού Κοζάνης και υπάγεται πλέον στην επαρχία Γρεβενών του νομού Γρεβενών. Με την εφαρμογή του Ν.2539/97, η Κοινότητα καταργείται και συνενούται με τον δήμο Δεσκάτης (Φ.Ε.Κ. 244Α/4-12-1997).
Απέχει απο την πόλη της Δεσκάτης 5 χλμ. και βρίσκεται ΝΑ της. Οι κάτοικοι ασχολούνται κυρίως με την γεωργία. Απογράφηκε το 15ο αιώνα με το όνομα Πιτσιούγκια. Το χωριό δε μετακινήθηκε ποτέ από την τωρινή του θέση και κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας ήταν κεφαλοχώρι.
Η Δασοχωρίτικη ποταμιά κάνει τα χωράφια εύφορα και το τοπίο πανέμορφο. Εντυπωσιακή είναι η δράση του πολιτιστικού συλλόγου με τη δανειστική βιβλιοθήκη και τις εκδηλώσεις για την αναβίωση των τοπικών εθίμων. Επισκεφθείτε τις εκκλησίες Αγίων Αποστόλων, Αγίου Νικολάου, Αγίας Φωτεινής και Κοίμησης της Θεοτόκου. Στη θέση Σουρβάλα 1,5 χλμ ΝΔ του χωριού δείτε τον καταρράκτη ύψους 15 μ. Το μοναστήρι της Μεταμορφώσεως του Σωτήρα σύμφωνα με την παράδοση, χτίστηκε κατά την Τουρκοκρατία και διέμεναν καλόγεροι μέχρι τις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Σήμερα θα βρείτε εκεί μια μοναχή, την "ψυχή" του μοναστηριού. Η εκκλησία των Αγίων Αποστόλων, παλιό στολίδι του χωριού στο λόφο ψηλά, πετρόχτιστη, δίνει την ευκαιρία στο χωριό να γιορτάζει για 3 ημέρες στη γιορτή των Αγίων Αποστόλων από 28-30 Ιουνίου και μας θυμίζει πανηγύρι μιας άλλης εποχής. Απολαύστε την κουβέντα, τον καφέ και τα γλυκά στα παραδοσιακά καφενεδάκια του χωριού.

Γήλοφος

Γήλοφος Ο Γήλοφος είναι οικισμός του δήμου Δεσκάτης. Αναγνωρίστηκε ως οικισμός Τσιούκα το 1918 και ταυτόχρονα προσαρτίστηκε στην Κοινότητα Δεσκάτης. Το 1927 μετονομάζεται σε Γήλοφος. Ο Γήλοφος είναι κτισμένος σε υψόμετρο 1050 μ. και βρίσκεται νότια (13 χλμ.) της πόλης της Δεσκάτης.
ΓήλοφοςΟ Γήλοφος είναι κτισμένος σε υψόμετρο 1050 μ. και βρίσκεται νότια (13 χλμ.) της πόλης της Δεσκάτης. Οι κάτοικοί του είναι κυρίως κτηνοτρόφοι. Αναφέρεται ως οικισμός Τσιούκα σε χειρόγραφα των Μετεώρων και με βορειοηπειρώτες κατοίκους (1454-1455). Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά τον Μακεδονικό Αγώνα, ένας απο τους κύριους οδηγούς του Παύλου Μελά, κατά την είσοδό του στην Μακεδονία, καταγόταν απο τον Γήλοφο. Στις παρυφές του Γηλόφου ( Άη Λιάς), κατά την περίοδο 1880 - 1912, βρισκόταν η Ελληνοτουρκική μεθόριος. Ο Γήλοφος (υψ.1050 μ.) είναι ένας από τους θεσσαλικούς οικισμούς της ύστερης βυζαντινής εποχής. Επειδή στην οθωμανική απογραφή του 1454/14ΓΓ αλλά κΓήλοφοςαι στα μετεωρίτικα έγγραφα αναφέρεται ως "Αρβανίτικη Τσιούκα", συμπεραίνουμε ότι ιδρύθηκε από βορειοηπειρώτες κτηνοτρόφους κατά το 14ο αιώνα. Οι κατοικοί του αγιογράφησαν το ναό του Αγίου Δημητρίου, κτίσμα του 18ου αιώνα. Την αγιογράφηση ανέλαβε ο Βασίλειος Τσουρχλής από το Τσούρχλι (Άγιος Γεώργιος των Γρεβενών), ο οποίος απεικόνισε φουστανελοφόρο το συγχωριανό του Άγιο Γεώργιο, που μαρτύρησε στα Ιωάννινα στις 17-1-1838. Το γλωσσικό ιδίωμα των ανθρώπων του χωριού αυτού, ελάχιστα επηρεασμένο από την κοινή νεοελληνική, διατηρείται σχεδόν αλώβητο όπως και στα γύρω χωριά των Χασίων και Καμβουνίων. "Ποιους θέλει ν' ακούσει κλιάματα, ν' ακούσει μοιρολόια. Πιρνάτι ' απόυ του Γήλοφου κι απ' του Γιουργούλ' του σπίτι, ν' ακούσ' τι τη γυναίκα του πώς σκούζει, πώς φωνάζει, ν'ακούσ' τι τα πιδάκια του πώς σκούζουν, πώς φωνάζουν..." Ονομαστό το πανηγύρι τ' "Αϊ-Λιος" στις 20 Ιούλη στη Β.Δ πλαγιά του ¨Αϊ-Λια" των Αντιχασίων, στο Γήλοφο (Τσιούκα). Να σταθείτε στο καφενείο- παντοπωλείο του Καμπέρη στο κέντρο του χωριού. Ακόμα γνωριστείτε με τις "δυναμικές αγρότισσες" και πείτε τα. Σίγουρα δεν θα χάσετε!
"Ελα δώθι να σι πω χαμπέρια απ'το χωριό"

Καρπερό